Kino plus konteksty
Kategorie: Wszystkie | anime/manga | blogaton | feature | film | gry | polityka | recenzje | soundtrack | społeczeństwo
RSS
wtorek, 15 marca 2011
PAH rozpoczyna zbiórkę dla Japonii

Polska Akcja Humanitarna rozpoczęła zbiórkę pieniędzy z przeznaczeniem na pomoc dla poszkodowanych podczas piątkowego trzęsienia ziemi i fali tsunami w Japonii.

PAH logo

W piątek 11 marca o godz. 14.46 czasu lokalnego, ok. 130 km od wybrzeża wyspy Honsiu w Japonii doszło do trzęsienia ziemi o sile 9 stopni w skali Richtera, które wywołały potężną falę tsunami.

Na bieżąco media informują o ponad 3000 potwierdzonych, zidentyfikowanych ofiarach i około 6600 zaginionych. Liczby te stale rosną.

Polska Akcja Humanitarna wstrząśnięta rozmiarem tragedii, która nawiedziła Japonię uruchamia numer konta, na który można wpłacać pieniądze z przeznaczeniem na pomoc dla ofiar trzęsienia ziemi w Japonii.

Prosimy o wpłaty na numer:

BPH 75 1060 0076 0000 3310 0018 725.

Źródło: PAH

poniedziałek, 14 marca 2011
Sytuacja w Japonii - c.d.

TsunamiZ niepokojem obserwuję sytuację wokół elektrowni atomowych Fukushima, jak również ze smutkiem czytam o kolejnych ofiarach piątkowej katastrofy. Ze świata japońskiej rozrywki dochodzą informacje o zbiórkach pieniędzy organizowanych przez najpopularniejszych piosenkarzy i zespoły, eventach odwoływanych masowo w kraju, ale także o rezygnacjach z udziału w imprezach zagranicznych. W Japonii zaczyna brakować prądu, co przekłada się na frekwencję m.in. w kinach, jeśli w ogóle zdecydowały się na działalność w ten czarny weekend. Z repertuaru znika Medium Clinta Eastwooda. w którym znajdują się sceny uderzenia tsunami, jak również odwołano zaplanowaną premierę chińskiego Aftershock, opowiadajacego o trzęsieniu ziemi w 1976 roku.

Tymczasem Polska Akcja Humanitarna wydała na swojej stronie komunikat:

Polska Akcja Humanitarna, chcąc wyrazić solidarność z narodem japońskim, po otrzymaniu zgody z MSWiA będzie zbierała pieniądze na pomoc w odbudowie któregoś z budynków użyteczności publicznej.

[...] Z naszego doświadczenia oraz z obserwacji przebiegu wydarzeń w Japonii stwierdzamy, że na razie Japończykom nie jest potrzebna tzw. "pierwsza pomoc", (z wyjątkiem pomocy świadczonej przez ekipy ratunkowe) pozwalająca przeżyć pierwsze dni po katastrofie, czyli woda, sanitariaty, schronienie, żywność i opieka medyczna. Japończycy są świetnie zorganizowani i radzą sobie doskonale. Będziemy obserwować rozwój wypadków i zaangażujemy się w pomoc na miejscu w odpowiednim momencie.

12 marca zbiórkę pieniędzy na pomoc poszkodowanym rozpoczął Caritas Polska

czwartek, 25 listopada 2010
40. rocznica śmierci Yukio Mishimy

Dokładnie czterdzieści lat temu jeden z najwybitniejszych i najbardziej kontrowersyjnych japońskich pisarzy popełnił rytualne samobójstwo po zabarykadowaniu się w siedzibie Sił Samoobrony wraz z czterema członkami paramilitarnej organizacji Tatenokai. Wielokrotny kandydat do literackiej Nagrody Nobla, zapalony kulturysta, wyznawca kultu pięknego ciała, zafascynowany tradycją samurajską i poetyką śmierci. Na podstawie jego powieści powstało wiele filmów, w tym Enjo (Złota Pagoda) Kona Ichikawy oraz Ken (Miecz) Kenjiego Misumiego. Sam Mishima kilkakrotnie pojawił się na srebrnym ekranie. Zagrał w gangsterskim Afraid To Die u boku Ayako Wakao oraz w samurajskim Hitokiri Hideo Goshy wraz z Tatsuyą Nakadai i Shintaro Katsu.

Yukio Mishima

Yukio Mishima 1925-1970

czwartek, 15 kwietnia 2010
Zdobywca Oskara Kunio Kato reżyserem reklamy

Kunio KatoTwórca oskarowego La Maison en Petits Cubes Kunio Kato stworzył serię animowanych filmów reklamowych dla producenta ekologicznych domów Sekisui Heim. Firma zajmuje się sprzedażą modułów, z których składa się dom, zaś przy jego rozbiórce możne je odnowić i użyć do ponownej budowy.

Kampania rusza w niedzielę w japońskich mediach. Od tego dnia na oficjalnej stronie producenta będzie można obejrzeć 70-sekundową "wersję reżyserską" reklamy. Twarzą kampanii jest znany aktor Hiroshi Abe (Glorious Team Batista, Forbidden Siren).

Obok Hayao Miyazakiego Kato jest jedynym Japończykiem nagrodzonym Oskarem za film animowany. W odróżnieniu od współzałożyciela Studia Ghibli Kato słynie z produkcji krótkometrażowych. Niektóre z nich można obejrzeć TU.

Źródło: ANN

środa, 06 sierpnia 2008
Wirtualny spacer ulicami Japonii

Pewnie większość z Was słyszała o usłudze Google Maps zwanej Street View, która pozwala na wirtualny spacer po ulicach niektórych miast, głównie amerykańskich. Dzięki panoramicznym zdjęciom można „rozglądać się” po okolicy, obracając się o 360º. Od dzisiaj w programie są dostępne również niektóre japońskie metropolie. Chętni mogą przespacerować się ulicami Tokyo/Yokohamy, Osaki, Kobe, Kyoto, Sendai, Hakodate, Otaru oraz Sapporo. Wystarczy kliknąć w ten link.

Tokyo Street View

Źródło: Japan Probe

niedziela, 13 lipca 2008
Gwiazdy reklamy 1/2

Reklama dźwignią handlu, głosi powtarzana do znudzenia maksyma. A nic nie napędza sprzedaży skuteczniej, jak podziwiana gwiazda, która kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy dziennie przekonuje nas, że reklamowany produkt jest najlepszy, najskuteczniejszy i pozwoli nam poczuć się choć przez chwilę, jakbyśmy byli w jej skórze. W cenie są aktorzy i aktorki, piękni i bogaci, wymarzony wzorzec ludzi sukcesu, który wnosi do kontraktu pokaźną grupę fanów, zarazem potencjalnych klientów. W geografii światowej reklamy miejsce szczególne stanowi Azja (a zwłaszcza Japonia), gdzie Brad Pitt reklamuje sieci komórkowe, Penelope Cruz przekonuje o skuteczności pewnego szamponu a przyszły gubernator Arnold Schwarzenegger opija się kawą.

Rodzime gwiazdy nie mogą być gorsze. Lukratywne kontrakty liczą się tak samo, jak udział w dobrej produkcji. Finansowe perpetuum mobile kręci się dalej. Sieci komórkowe, elektronika, samochody, moda i kosmetyki. W tych branżach niepodzielnie rządzą znane twarze. Oto krótki przegląd reklam z gwiazdami w rolach głównych.

Przystojny, ceniony i utalentowany aktor to skarb dla potencjalnego reklamodawcy. A gdyby go pomnożyć przez pięć? Oto „filmowa” kampania Toyoty Ist sprzed kilku lat. Do flagowej marki japońskiej motoryzacji zachęcają: Tadanobu Asano, Ryuhei Matsuda, Masanobu Ando, Takashi Kashiwabara oraz Jun Murakami.
Toyota Ist CM

Drogie Panie, w zależności od tego, czy preferujecie typ idealisty, romantyka, fatalisty, sentymentalisty czy humorysty, kliknijcie w odpowiedni link.

Tadanobu Asano to aktor znany z wielu niekomercyjnych przedsięwzięć, jednak tej zasady nie trzyma się wyraźnie, jeśli chodzi o reklamy. W sieci jest ich mnóstwo, jednak o dwóch warto wspomnieć. Pierwsza z nich pochodzi z 1996 roku i została nakręcona przez Wong Kar Wai’a dla japońskiego projektanta Takeo Kikuchiego. Nosi tytuł wkw/tk/1996@7'55''hk.net.

Druga to najnowsza reklama sieci komórkowej DoCoMo 2.0, która ma formę minidramy. Opowiada o ośmiu nieznajomych, którzy spotykają się na grupowej randce. To, co ich łączy, to oczywiście namiętne korzystanie z sieci DoCoMo. Oprócz Asano w reklamie pojawili się też Satoshi Tsumabuki, Eita, Tomoya Nagase, Keiko Kitagawa, Aoi Yuu, Anna Tsuchiya oraz Kazue Fukiishi.

DoCoMo 2.0 CM

Z reklamowego punktu widzenia im aktor popularniejszy tym lepszy. Nie musi być młody i piękny. Jeżeli jest znany, poważany i może użyczyć swego autorytetu. Takeshi Kitano coś o tym wie. W końcu nakręcił niejedną reklamę. Ta poniżej jest wyjątkowo słodka.

Shun Oguri to jedna z supernowych japońskiego kina, mająca dość pokaźny dorobek, obejmujący role m. in. w „Azumi”, „Sąsiedzie spod trzynastki” czy ostatnio główną rolę w „Crows ZERO” Takashiego Miike. Równolegle rozwijała się jego kariera w promocji, gdzie reklamował gorące kubki, syropy i przyprawy. Wraz z rosnącą sławą, przyszły propozycje z najwyższej półki. Shun stał się twarzą marki Sony Ericsson.

Sony Ericsson CM
Gwiazdy reklamy 2/2
Nie tylko w Japonii aktorzy masowo angażowani są do reklam. Chiny obfitują w słynne nazwiska. Dlaczego by tego nie wykorzystać? A jeszcze lepiej umieścić gwiazdę w jej naturalnym środowisku. Poniżej przyczajona Zhyi Zhang w reklamie Visa. Bo zupa była za słona...

Skoro była baletnica potrafi zrobić taką rozróbę, to do czego jest zdolny mistrz wushu? W świecie reklamy wszystko jest do pogodzenia. 

Zresztą po co zaraz tak brutalnie. Nie lepiej porozmawiać o wrażliwości męskiej skóry i delikatności kobiecej? Któż nadawałby się do promocji kosmetyków bardziej niż przystojny Takeshi Kaneshiro i piękna Gong Li
Biotherm Homme CM

Mężczyźni powyżej trzydziestki to pożądane grono konsumentów. Jak ich zachęcić do kupienia naszej wody po goleniu? W Korei wystarczy sięgnąć po supergwiazdę jaką jest Lee Byung-hun.

Mirepa CM

Poza tym prawie wszystko można sprzedać atrakcyjnie. Systemy do podgrzewania wody? Oto Rain, no cóż, same zobaczcie... 

Wszystkie powyższe reklamy to jedynie kropla w morzu, które każdego dnia zalewa potencjalnego konsumenta. Ponieważ same zjawisko jest niezwykle ciekawe, polecam blog poświęcony w całości azjatyckim gwiazdom i ich żmudnej pracy na drugi etat. Wszystkich zainteresowanych kieruję pod adres Asian Celebrity Commercials.

A także zapraszam do przeczytania innych moich notek o azjatyckiej reklamie.

Chiaki i Orlando romansują z reklamą

Co łączy samurajów i piwo?

Kitano dla Panasonica

Wong Kar Wai dla Phillipsa

Sztuka reklamy

Akira Kurosawa w reklamie kawy

Zatrzymać rzeź wielorybów

sobota, 15 marca 2008
Chiaki i Orlando romansują z reklamą

Młody niespełniony artysta chce wziąć udział w prestiżowym konkursie i desperacko poszukuje inspiracji do obrazu, który pozwoli mu wygrać. Natchnienie przychodzi zupełnie przypadkowo, gdy malarz w biegu wpada na młodą Japonkę, która zgadza się pozować do portretu. Wkrótce dziewczyna znika, a dzieło zwycięża w rywalizacji. Mężczyzna nie potrafi o niej zapomnieć.

Tak wygląda streszczenie reklamy linii kosmetyków dla mężczyzn firmy Shiseido, w której wystąpiła japońska gwiazda Chiaki Kuriyama, znana z „Battle Royale” i „Kill Billa”, oraz gwiazdor Hollywood Orlando Bloom, który potrafi obrzydzić mi każdy film, w którym występuje.

Reklama jest wyjątkowo mdła i rzewna, ale w ojczyźnie gatunku „pure love” pewnie zadziała. Czy równie skuteczny będzie Uno Fiber-neo? Miejmy nadzieję, że nie aż tak, jak poniżej.

Exte 

Źródło: Ryuganji, Uno Commercial

sobota, 23 lutego 2008
Co łączy samurajów i piwo?

Reklama z 1997 roku, którą wyprodukowało jako jedno z pierwszych swych dzieł w tej branży, słynne japońskie studio Production I.G. Dobra dusza wrzuciła ją na YouTube i teraz można podziwiać 1-minutowy filmik poświęcony „Murphy's Irish Stout”. Powstał on dwa lata po premierze GITS, kiedy to studio miało już ugruntowaną pozycję. Reżyserował Hiroyuki Kitakubo (Blood: The Last Vampire). W zeszłym roku Production I.G. stworzyło inną ciekawą animację do reklamy szamponu do włosów. Można ją zobaczyć TU.

Źródło: „Murphy's Irish Stout” Commercial
sobota, 15 grudnia 2007
Wielka Brytania zakazuje posiadania mieczy samurajskich

The Hidden BladeRząd brytyjski uchwalił ostatnio nowe prawo zakazujące sprzedaży i posiadania replik samurajskich mieczy. Wszystko z powodu kilku ofiar, które zostały zabite właśnie tym rodzajem broni. Z zakazu zostaną wyłączeni kolekcjonerzy oraz instruktorzy sztuk walki. Za to posiadanie chińskiego czy tajskiego miecza będzie nadal legalne. Do czasu, gdy pewnie ktoś znowu zginie. Oprócz mieczy samurajskich na indeksie, pochodzącym z 1988 roku, są również inne bronie pochodzenia japońskiego m. in. shuriken, kusari-gama, manrikigusari czy kyoketsu shoge. Można się tylko zastanowić, ile osób w Wielkiej Brytanii posiada miecze samurajskie, że trzeba ten problem regulować ustawą. Jak ktoś będzie chciał kogoś zabić, to nie musi chwytać za replikę, wystarczy mu nóż kuchenny. Dziwne to prawo, które nie wiadomo czemu ma służyć.

Źródło: Japan Probe

 
1 , 2 , 3


CinemaAsia na Twitter

Kontakt: cinemaasiablog@gmail.com